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Claudia Fährenkemper
*1959 Castrop-Rauxel - D

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Pflanzenfotogramme Series
Unique copy (Edition 1/1), Photogram on silver gelatine paper
Size 60 x 50 cm / 23 1/2" x 19 1/2"

>>> Text about  Fermyn Woods Wild Flower Project     Deutsch / English

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  Geruchlose Kamille

Geruchlose Kamille
Kanadische Goldrute, 2009

Kanadische Goldrute, 2009
Margerite, 2010

Margerite, 2010
Gewöhnliche Vogelwicke, 2010

Gewöhnliche Vogelwicke, 2010
 
       
  Wiesenflockenblume, 2009

Wiesenflockenblume, 2009

Wiesenklatschmohn, 2010

Wiesenklatschmohn, 2010
     
           
  From: Fermyn Woods Wild Flower Project, 2009    
  Brown Knapweed

Brown Knapweed
Cats Tail

Cats Tail
Cleavers

Cleavers
Common Stinging Nettle

Common Stinging Nettle
 
       
  Creeping Thistle 1

Creeping Thistle 1
Creeping Thistle 2

Creeping Thistle 2
Hedge Bindweed / Fern

Hedge Bindweed / Fern
Hedge Woundwort / Common Valerian

Hedge Woundwort / Common Valerian
 
   

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  Hogweed

Hogweed
Meadow Crane's bill / Selfheal

Meadow Crane's bill / Selfheal
Rosebay Willowherb

Rosebay Willowherb


Selfheal
 
       
  Wild Angelica 1

Wild Angelica 1
Wild Angelica 3

Wild Angelica 3
     
       
  Fermyn Woods Wild Flower Project 2009

Du möchtest wissen, was es in meinem Garten gibt ...
Henry Fox Talbot, 1817

   
 

Die jüngste Werkserie von Claudia Fährenkemper offenbart sich zunächst in Form einer medialen Rückvergewisserung. Fotogramme von Pflanzen- und Blumenmotiven, die am Findungsort unmittelbar von Sonnenstrahlen belichtet wurden, hinterlassen auf dem Bildträger einen Abdruck in Originalgröße, der in seiner Farbigkeit bizarr gehalten ist. In der Anschauung stellt sich der Abdruckcharakter der Fotogramme bewusst zwischen Anachronismus und Modernität. Im Sinne von Georges Didi-Huberman folgt die bildkünstlerische Strategie hierbei nicht mehr dem Diktat der ähnlichkeit, sondern der Unmittelbarkeit des Ausdrucks, den man wiederum allegorisch deuten kann.

Fermyn Woods Wild Flower Project 2009 - schon im Titel deklariert sich die eigentümliche Bildserie als Resultat eines zeitlich und topografisch determinierten Unterfangens. Sie entstand innerhalb von vier Wochen im Sommer 2009 auf dem Terrain der Fermynwoods Gallery, gelegen zwischen Leicester und Northampton in Mittelengland. Als Gegenstand der Bilddokumentation diente eine geschützte Wildblumenwiese im alten Forst von Fermynwoods.

Der künstlerische Eingriff folgte vor Ort: Claudia Fährenkemper drapierte die vorgefundenen floralen "Objects trouvées" zügig auf lichtempfindliches Silbergelatinepapier und setzte dieses, abgedeckt mit einer Glasplatte, der Sonnenbestrahlung aus. Die lediglich fixierten Fotogramme, bei denen es sich ausnahmslos um Unikate handelt, entstanden jeweils in einem Zeitraum von ein bis drei Stunden.

In ihrer Motivwahl und Technik referieren die Bilderzeugnisse ihrer archaischen Pflanzenerkundung nicht zufällig auf die Ursprünge des fotografischen Verfahrens, das insbesondere in England zur ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts entwickelt wurde. Neben dem Gelehrten Henry Fox Talbot, der bereits in den 1830er Jahren mit Pflanzenmotiven experimentierte, die nach dem „Zeichenstift der Natur“ entstanden waren, widmete sich nahezu zeitgleich auch die britische Botanikerin Anna Atkins monochromen Studien zur fotografischen Erfassung von Naturobjekten.

Im digitalen Zeitalter greift Claudia Fährenkemper diese Bildreferenzen aus der Frühzeit der Fotografie auf, um sie mit Kalkül gegen die Folien der Moderne auszuspielen. Hierbei wendet sie Klassifizierungsmuster an, wie sie aus der dokumentarischen Fotografie des 20. Jahrhunderts überliefert sind. Beispielhaft zu nennen seien hier etwa die Pflanzenaufnahmen von Karl Blossfeldt. Naturwissenschaftliche Ordnungskriterien, die in den nüchtern bezeichnenden Titeln der Bilder anklingen, suggerieren bei Fährenkemper, die bei Bernd und Hilla Becher an der Kunstakademie in Düsseldorf studierte, zudem eine Nähe zur Konzeptkunst. Allerdings werden anstelle tradierter lateinischer Termini zeitgenössische britische Pflanzenbezeichnungen verwendet, um die sensitive Dimension der Objekte zu betonen. Creeping Thistle, Selfheal, Meadowsweet…

So verwundert es nicht, dass die Fotogramme des Fermyn Woods Wild Flower Project aufgrund ihrer kompositorischen Drapierung vor allem als bildästhetische Artefakte wahrgenommen werden wollen. Claudia Fährenkemper hinterlegt dabei eine fotografische Spur, die in hohem Maße energetisch ist. Denn die unter der Wärmeeinwirkung ausdehnende Pflanzenflüssigkeit erzeugt auf dem Fotopapier eine dunkle „Aura“, weswegen die Pflanzenteile, die im Belichtungsprozess dicht anliegen, noch deutlicher aus dem Bild herauszutreten scheinen. Ebenfalls von Ambivalenz geprägt ist der unterschiedliche Abstand einzelner Pflanzenteile, der bewusst zwischen Präzision und Auflösung von Strukturen und Formen bzw. zwischen Flächigkeit und Plastizität changiert. Mitunter mutiert der Abdruck gar zu einem vermessenen Ausdruck des Schönen. So bleibt etwa die Farbgebung der Fotogramme irritierend, die in merkwürdig abgestuften Orange- und Lilatönen eine eigene, apokalyptisch anmutende Künstlichkeit generiert.




© Christoph Schaden, 2010

 
  Fermyn Woods Wild Flower Project 2009

You wish to know what there is in my garden ...
Henry Fox Talbot, 1817

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Claudia Fährenkemper's most recent work series presents itself first in the form of medial self-ascertainment. Photograms of plant- and flower-motifs, which were directly exposed to the rays of the sun at the site where they were found, impart to the image-carrier an original-sized imprint which is bizarrely maintained in its coloration. In its appearance, the imprinted character of the photograms is deliberately situated between anachronism and modernity. In the sense of Georges Didi-Huberman, this pictorial-artistic strategy no longer follows the imperative of similarity, but strives instead for an immediacy of expression which can, for its part, be interpreted allegorically.

Fermyn Woods Wild Flower Project 2009 - already in its title, this peculiar series of pictures declares itself to be the result of a temporally and topographically determined undertaking. It came into being during four weeks in the summer of 2009 on the terrain of Fermynwoods Gallery, located between Leicester and Northampton in the English Midlands. A preserved meadow of wildflowers in the ancient forest of Fermynwoods served as the focus for the pictorial documentation.

The artistic intervention occurred on site: Claudia Fährenkemper quickly draped the floral "objets trouvés" upon light-sensitive, silver-gelatine paper which she covered with glass and exposed to the sun's rays. The merely fixed photograms were generated in a period of one to three hours.

It is not by chance that, in their motif-selection and technique, the pictorial productions of the artist's archaic plant investigation refer to the origins of photographic procedure, which was developed during the first half of the nineteenth century, particularly in England. In addition to the scholar Henry Fox Talbot, who already in the eighteen-thirties was experimenting with vegetational motifs which were created in accordance with the "pencil of nature," at almost the same exact time the British botanist Anna Atkins was devoting herself to monochromatic studies for the photographic recording of natural objects.

In the digital era, Claudia Fährenkemper takes up pictorial references from the early age of photography in order to calculatedly set them against the backdrops of modernism. For this purpose, she uses classification patterns such as have been handed down by the documentary photography of the twentieth century. Of exemplary significance here are the photographs of plants by Karl Blossfeldt, for instance. In the case of Fährenkemper, who studied with Bernd and Hilla Becher at the Kunstakademie in Düsseldorf, the criteria of scientific arrangement which echo in the matter-of-fact titles of the pictures suggest, moreover, a proximity to Concept Art. But in place of traditional Latin terminology, contemporary British designations for plants are used in order to emphasize the sensitive dimension of the objects. Creeping Thistle, Selfheal, Meadowsweet ...

Thus it is not surprising that the photograms of the Fermyn Woods Wild Flower Project , because of their compositional draping, are intended to be perceived above all as pictorial-aesthetic artifacts. In this endeavor, Claudia Fährenkemper leaves photographic traces which are energetic to a high degree. For the expansion of the plant sap in response to heat creates a dark "aura" on the photographic paper, so that the parts of the plant which lie close together in the exposure process seem to emerge from the picture all the more clearly. Likewise marked by ambivalence is the varying distance between individual parts of the plant in a deliberate oscillation between precision and the dissolving of structures and forms, or between two-dimensionality and plasticity. From time to time, the imprint is even transformed into a presumptuous expression of beauty. Thus, for example, irritation is engendered by the photograms' coloration which, in a peculiar gradation between shades of orange and lilac, generates its own individual, seemingly apocalyptic artificiality.



© Christoph Schaden, 2010

 
   

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 © Claudia Fährenkemper
www.claudia-faehrenkemper.com

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